Akhirnya Ikanku Mengawan Juga..

Adakah rakan-rakan sekalian meminati ikan laga??

Pernah mencuba membiakkan ikan laga??

Saya pun sebenarnya tak pernah dan memang tak berpengalaman, dan ini kali pertama saya mencuba membiakkan sepasang ikan laga saya.

Selepas 3 kali percubaan mengawankan ikan laga, alhamdulillah kali ke-4 ikan ku mengawan juga pagi nie..:)

Teringat ketika kali pertama saya mencuba mengawankan ikan laga ini, disebabkan terlalu excited untuk melihat dengan mata sendiri, saya sanggup menunggu hampir 30minit saya memerhatikan ikan-ikan ini tetapi tiada hasil. Akhirnya sarang buih ikan laga nie rosak begitu sahaja. Begitu juga kali ke-2 dan ke-3 percubaan mengawan. Tiada hasil.

Mungkin disebabkan keadaan air dan bekas air untuk mengawan terlalu kecil menyebabkan usaha si jantan memikat ikan betina gagal..hehe..

(Ini balang kaca yang saya gula sebelum ini..)

Kali ke-4 saya letak pasangan ikan laga saya ke dalam kolam ikan emas + ikan koi saya kat luar rumah dua hari lepas..Tapi dalam kolam, saya tak boleh nak tengok la ikan nie bertelur..

(Ini kolam ikan luar rumah saya..kecil ja saiznya..Cawan cup tu tempat ikan laga saya..)

Pagi tadi saya berpeluang melihat si jantan mengutip telur-telur untuk disenyawakan dalam sarang buihnya.. Gembiranya pagi nie apabila melihat ikan laga ku akhirnya mengawan..:) Lupa nak bagi tahu, ikan saya berwarna biru..hehe..

Disebabkan saya tak berpeluang mengambil gambar pasangan ikan saya, saya ambil gambar dari website betta untuk tontonan rakan sekalian..hehe..

Berikut gambar-gambar process perkenalan si Romeo dan Juliet..

(Reaksi si Romeo bila berjumpa si Juliet..hehe..Ini peringkat awal pengenalan..Biasa la tu, kena berkenalan dulu awal-awal..hehe..)

(Contoh ikan mengawan di bawah sarangnya..Nie Gambar hiasan ja. Gambar ikan saya mengawan tak dapat nak amik pagi tadi..)

(Si romeo mengutip telur-telur untuk disenyawankan pula dalam buih sarangnya..)

Sebenarnya selepas tengok ikan saya bertelur, saya keluar ke bandar kuantan atas urusan. Cuaca pagi tadi cerah.. Namun, sebelah petang hujan turun dengan lebat..Dalam hati, saya risau sebab saya letakkan ikan saya di kolam luar rumah. Confirm air kolam ikan saya bertambah..Yang membimbangkan saya sarang buih ikan laga saya tu..huhu.. Risau sarang buih akan rosak sebab bekas (cawan) akan bergerak..

Sampai je rumah, saya cepat-cepat tengok sarang ikan laga tersebut. Memang seperti saya jangka, sarang akan berubah tempat dan buih dalam cawan macam tiada..huhu..

Cepat-cepat saya amik cermin untuk melihat adakah buih sarang masih elok. Alhamdulillah bila saya tengok melalui cermin, masih ada buih sarang ikan walaupun tak penuh cawan seperti dalam gambar diatas. Diharap si jantan dapat menjaga telurnya dengan baik sehingga menetas..

InsyaAllah sekiranya telur-telur ini berjaya ditetaskan dengan baik, saya akan tunjukkan gambar anak-anak ikan saya nie..hehe..Sama-sama berdoa usaha saya berhasil..:) Sekian sahaja kali nie..

Update terbaru: Gambar pasangan ikan saya..:)

(Ini ikan laga Juliet saya..Cantik tak? hehe..Baru ja masukkan dalam balang hari nie lepas dah bertelur semalam..)

Tengah mencari makanan agaknya tu..Kesepian sorang dalam balang, si Romeo menjaga sarangnya..

Si Romeo sedang menjaga sarangnya..InsyaAllah jika takda masalah dalam 48jam telurnya akan menetas..Tak sabar menunggu..:)

Ini ikan emas yang ada dalam kolam saya..hehe..

Bermanja dengan ikan…Ikan-ikan mengigit jari..hehe..

p/s: Kepada rakan-rakan yang berminat dan ingin mengetahui cara-cara membiakkan ikan laga, boleh click disini untuk info berkenaan ikan laga. Semoga info ini membantu anda..:)

Ikhlas: MindatifPLUS (MP)

100 responses to this post.

  1. Posted by Pencinta Fauna on March 26, 2014 at 12:38 PM

    Assalamualaikum saudara, nak tanya sikit ni. :) Harap dibalas. Kalau kita dah campurkan ikan betina dgn jantan tu selalunya ambik masa berapa lama baru pasangan laga ni bersedia nak mengawan ? Saya dah letakkan ikan betina ni dalam balang lain, lepastu bila saya tengok jantan dah tak aggresive bila nampak sang betina, saya lepaskan betina tu. Saya lepaskan pada sebelah malam. Tetapi sampai pagi ni, masih tak ada telur pun dalam buih buih tu. Si ikan kejar si betina tu sampai buih buih dia banyak yang rosak. Nak kena buat apa ni ? Ke memang proses nak mengawan tu ambik masa berhari hari ? Kiranya bila kita dah lepas tu diorang tak mengawan pada hari yang sama ka ? Saya dah pening kepala macam mana nak buat. Hahaha. Harap saudara balas comment saya ni. Terima kasih :)

    Reply

  2. Posted by azrieymajid on February 7, 2014 at 9:45 AM

    salam.. knape anak2 ikan laga saya semua mati lepas menetas??? ke kana asing jantan skli slpas menetas.

    Reply

    • Posted by azrieymajid on February 7, 2014 at 9:53 AM

      saya baru je nk tngok ank2 ikan membesar. bru pgi tu smua dh tade, cri2 smua dh mati, ingat jantan yg mkn knpe erk ? boleh jelaskn…

      Reply

  3. asssalamualaikum,,, nk tnye skit ni,, adakah ikan betina lpas mengawan gemuk lagi ???

    Reply

  4. assalam
    knp ekor ikan laga jantan saya bewarna kecoklatan slps beberapa jam proses mengawan??

    Reply

  5. bila aa betina nak bertelor aaa x sabar ni………….brpp hari

    Reply

  6. Posted by Madihah Adha on June 2, 2013 at 8:52 AM

    ada beberapa soalan yang ingin ditanyakan , camana nak membiakkan ikan guppy pulak .. dan soalan ke-2 pulak , boleh ke kalau ikan guppy ni dia jaga sarang dia di aquarium yang boleh masuk 12 L air ?

    Reply

  7. Posted by muhammad amir shah on March 15, 2013 at 7:42 PM

    ikan jantan akan buat buih pada masa bile?

    Reply

  8. Posted by mamadila on March 11, 2013 at 10:38 AM

    saya nk tanya..ade kemungkinan ke ikan laga jantan mati sebap xdapat mengawan?

    Reply

  9. Posted by Mus on December 31, 2012 at 1:47 PM

    Assalamualaikum…nak tanye sikit …nape ikan jantan yang da matang agresif ngan ikan betina yang da matang….same2 da dikenal-kenalkan dulu ….nape arr??? tolong la jelaskan ….TERIMA KASIH!!!

    Reply

  10. Posted by fida on December 19, 2012 at 1:48 PM

    betul ke ikan betina akan mengandung dahulu paz 2 baru ikan jantan akan mengawan….tp mcm na leh terjadi…wpon tanpa bnih ikan jantan tp ikan btina still ngandung n kalu dlm ms mengandung 2 tdak blaku proses mengawan, anak dlm pwot 2 mcm na…sy x tahu sgt psal ikan laga ni..slama ni sy x pnah mbela ikan laga…so x tahu la cara idup diaorg ni mcm na… kalu ikan gapi tahu la serba ckit huhu..harap awk sudi membantu…

    Reply

    • fida: berminat bela ikan laga juga ker?? sebenarnya ikan bertina bukan mengandung macam pmpn mengandung bayi.. ikan betina mengandungkan ovum atau telur atau benih betina.. apabila mengawan benih dari perut ikan betina akan keluar dan bercampur dgn benih jantan membentuk telur..

      Reply

      • Posted by fida on December 19, 2012 at 11:01 PM

        owww baru paham huhu…slama ni fida bela ikan gapi ja sj nak tkar angin lak bela ikan laga, n gapi…lgpon cr pembiakan dia unik n mencabar huhu .ikan betina ni akan mengandung telor (ovum) bp lama ye, baru dapat dilepaskan bersama si jantan????

        Reply

        • yg tu tak pasti sbb bila ikan betina dan jantan ready, dorg mengawan je.. tak kaji plak brapa lama.. asalkan ikan betina da ready okay kot..

          Reply

  11. Posted by cidah on December 14, 2012 at 1:42 AM

    boleh tak kalau saya nak kahwinkan lagi sekali ikan saya tu..sebab tadi masa betina bertelur, si jantan tu mkn telurnya..

    Reply

    • Boleh.. banyak kali pun boleh.. tapi jangan berterusan.. bagi masa rehat juga sebelum next process.

      Reply

      • Posted by cidah on December 14, 2012 at 8:35 PM

        tapi boleh ke telur2 menetas walaupon ikan jantan tak letak telur tu dlm buih2..ikan jantan nye biarkan je telurnya bersepah2 kat bawah tu..keee ikan jantan tu tak reti lagi apa yg perlu dia buat kat telur2 tu sebenarnya?

        Reply

  12. Posted by GG on October 21, 2012 at 5:14 PM

    sye ade pelihara ikan laga jugak .. mula2 sye bli lelaki .. pastu prmpuan .. sye letakkan betina dlm sbuah balang kecil (lutsinar) .. ingat nk cmporkan dlm msa 3 hari … tpi sye tak brani sbb sye ade pnglamn pelihara ikan nie dulu .. smpai koyak sisik betina jantan kerjakan .. nie kira ikan baru lah .. nie dh 2 minggu lbeh .. sye dh sdia nk cmporkan .. tapi .. bergadoh jugak .. koyak balik sisik betina tu .. sian pulak sye tengokk .. jdi ,, sye asingkan balik … nie dh kli kdua sye asingkan .. tpi .. jantan tak putus asa buat buih .. smpai mkin bnyk .. hmm .. meremang bulu bdn .. geliii~ ..sye tengok sisik betina dh mulai smbuh .. dlm msa satu hari .. sye tak thu nak cmporkn ke tak ?

    tahun lps ikan sye berjaya bertelur .. bnyk jugak .. mata ank2 ikan pun dh kluar .. tpi syg .. buih nya pcah .. semua !!! … silap sye .. mklumlh .. xde penglamn ..

    jdi soalan sye .. bila lh sye nk cmporkan nie ? sye tengokk betina dh mtng spenuhnya bgitu juga dgn jantan ..

    Reply

    • GG bkn nama sebenar.. hehe..

      1. Perlu paham sifat ikan laga.. Pelaga.. Jadi nak elak ikan betina dari luka memang susah.. Itu adat cara ikan ini nak mengawan.. Cuma perlu pastikan dua2 belah pihak bersedia.. Kalo tak sampai mati ikan betina dikerjakan jantan pun boleh terjadi..

      Saya da menjawab soalan2 rakan kita tntg isu ini sebelum nie.. Bila nak campurkan..

      Tengok keadaan ikan jantan dan betina.. Bila sarang jantan dah cukup banyak, maka boleh campur..

      Tapi seperti saya katakan, sediakan tempat perlindungan untuk ikan betina supaya ikan betina boleh menyorok sewaktu awal process mengawan.. Kalo tiada kawasan menyorok, itu yang boleh sbb ikan betina luka teruk..

      Lain2 detail cara nak jaga telur dan anak ikan ada dalam pos saya atau jwpn2 sy.. boleh cari dan rujuk ya.. Selamat mencuba.. :)

      Reply

  13. Salam,
    nk tanye, selalunyer sekali ikan laga akan bertelur banyak mne? Pastu kalo dh dh menetas, nk bgi mkan ape?
    Selalu nk tinggalkankan jantan ngan ank2nyer bpe lme ye?

    Plzz reply.

    Reply

  14. Posted by Nashrul naim on August 25, 2012 at 5:52 PM

    Slm,saya nak tanya ni,kalu ikan jantan yg belum matang boleh kah dia diletak kan bersama ikan laga betina

    Reply

  15. Posted by syed adudu on August 23, 2012 at 2:58 AM

    selepas sahaja bertina itu bertelur lalu pindah kan ikan ke bekas lain.soalan saya,berapa lama ikan jantan itu menjaga telur x2 itu.harap balas

    Reply

    • Salam hari raya Syed..

      Ikan jantan akan jaga telur sampai anak2 ikan pandai berenang sendiri. Bila anak2 ikan sudah pandai berenang sendiri, boleh keluarkan ikan jantan..

      Reply

  16. Posted by faris on August 10, 2012 at 11:56 AM

    salam…saye telah letakkan jantan betina dalam satu bekas…tpi ia masih tak mengawan lgi..air sudah mula nak kotor..adakah saye pelu tukar dulu…dan letakkan semula…adakh ia akan berjaya???harap balas…

    Reply

  17. Posted by shazzwan on July 29, 2012 at 1:30 AM

    salam saya baru ja berminat untuk pelihara ikan laga ni tapi saya xmo la anya sekor ja jadi saya bli sepasang berwarna merah n saya letakkan dalam akuarium yg medium size tapi saya tgk jantan 2 anya mengejar jew betina 2 agak nya bila mereka akan mengawan? mcamana nak tahu tentang telur 2? berapa lama telur 2 akan menetas dan bila telur 2 dah menetas xpe kew campur semua sekali dalam sa2 bekas?
    tolong reply saya amat perlukan bantuan sangat2

    Reply

  18. salam. nak tanya sikit. ikan laga saya baru selamat mengawan dan bertelur. sy dah asingkn yg betina kat dlam bekas lain. tinggal si jantan dan telur2 dlm stu bekas. masa nak asingkan ikan betina tu, sy ter rosakkn sarang buih dia. lepas tu ikan jantan tu mkn semua telur2 yg ad dekat srg buih tu. kirenye mmg si jantan tu mkn terus ke dia simpan telur dalam mulut. dah lbeh 48 jam dah sy perhatikan. xde pon anak2 ikn kelua.

    Reply

  19. Posted by nur syaiqa on July 9, 2012 at 5:16 PM

    tahniah berjaya jugak sedara dlm membiak ikan….
    jge ikan tue baik2 kerna ia jugak makhluk Allah,,,semoga ikan2 tersebut dpt membalas budi sedara d akhirat nnti…
    erm,,cume sy na bertanyer sikit..dlm blog nie sedara cerita psl pembiakan ikan laga..mcm mane pulak yer utk ikan koi…mgkn sedara ade pengalaman y boleh dikongsi..trime kasih..

    Reply

    • @Nur syaiqa: Terima kasih atas komen saudari.. Berkenaan ikan koi, mmg niat dihati untuk belajar dan cuba membiakkan ikan koi.. Namum, belum ke tahap itu lagi. Saya tiada pengalaman untuk membiakkan ikan koi lagi.. :) Jika saudari ada pape pengalaman boleh la share disini..

      Reply

  20. Posted by arif on June 7, 2012 at 2:00 AM

    salam,nk tnya ckit….kalu ikan ltak dlm akuarium..tp x ltak bkas cup tu bleh x….buih2 tu akn tjejas x????

    Reply

  21. kenape ikan jantan sye ye makan telur ye?

    Reply

  22. Posted by khannaz on April 19, 2012 at 11:49 AM

    bro, nk taw npa cubaan 1 k 3 xjdi? sebabnye, tmpat trlalu kcil dn ikan nie jnis yg tdk suka prsnyawaanya kna skod..

    Reply

    • Posted by aiman razak on May 18, 2012 at 4:23 PM

      nak tanya jugaklah,bila jantan dah buat buih bukan dah boleh buat mating ke? tapi bila keluarkan betina tuh,jantan kejar betina pastuh betina lari mcm nak mati kenapa eh? lagipun betina tuh dah matang?! hrp dpt reply dengan cepat :)

      Reply

  23. salam …. hmmm malam tadi dah 4 kali saya tgk jantan tu belit si betine…tgh mengawan la tu kan … hmmm tp tak nmpak pon si jantan susun telur dalam buih2 …n buih tu makin hilang …. telurnya akan muncul setelah beberape hari mengawan ataw macam mane ek? …

    Reply

  24. Posted by fikree on February 21, 2012 at 1:11 PM

    hi,,,
    aku dah naik bosan nkbg mengawan….dari sepasang hingga ke 5 pasang ikan laga aku beli,tp ttp xmau mengawan….mcmna nk buat eh???

    Reply

    • @fikree: Hehehe… Asingkan setiap ikan jantan terlebih dahulu. Kemudian letak bersebelahan ikan betina. Bagi makan secukupnya. Dan lihat ikan jantan mana yang agresif membuat buih2 dalam bekasnya. Ikan yang agresif itu boleh mula mengawan. Manakala ikan betina, letak ikan pertama, jika tak layan, tukar amik ikan betina lain pula. Nak menternak betta bukan mudah je nak bagi mengawan. Kena sabar…. :)

      Reply

  25. Posted by Cik Nurul on January 14, 2012 at 12:07 PM

    heehee..tak tau berjaya ke tak yang jantan selamatkan telur-telur nya…sbb tak jumpe form..penat mencari..al maklum lerr.. bela kat opis..huuhuuu

    Reply

    • Nurul: Tahniah! hehe… Cuma cabaran adalah untuk memastikan anak2 ikan tersebut berjaya survive dan hidup.. Peratusan nak hidup maybe kurang dari 10% jika tiada makanan utk anak2 ikan tersebut..

      Reply

  26. Posted by Cik Nurul on January 14, 2012 at 12:02 PM

    ikan saya pon bary=u je lepas bertelur..heehee..tak tau berjaya ke tak yang jantan selamatkan telur-telur nya…

    Reply

  27. Posted by arif on December 10, 2011 at 12:26 AM

    salam..saya nk tahu..knapa ikan betina tuh lpas saja mngawan dia mnghncurkan sarang ikan laga jantan???hrap boleh reply dgn segera…

    Reply

    • @arif: Salam.Itu saya tak pasti. Tapi atas nasihat pakar, mereka suruh selepas mengawan perlu asingkan ikan betina kerana dikatakan ikan betina akan makan telur-telur tersebut.

      Reply

  28. ha cantik ikanlaga

    Reply

  29. Posted by ridhwan on November 4, 2011 at 4:25 PM

    boleh saya jumpa kamu dekat area kuantan? sy duduk kt belakang smk paya besar ni jew…minx tlg dtg klo free..dtg tgok ikan laga niey..x tau la nk wt cmnew

    Reply

    • Kebetulan raya haji nie saya balik kuantan. InsyaAllah boleh jumpa. Ambil no fone saya nie, 013-7019350 nanti kamu msg saya bagi no, free ptg raya saya singgah raya. :)

      Reply

  30. Posted by ridhwan on November 2, 2011 at 5:38 PM

    npe ikan laga sy jantan tu harap je banyak buih kt bawah cup cawan tu…tpi bila lex je betina..dia p kejar betina tu smpai tgok betina tu cm nk mati..sian tgok…arhhhhh…

    Reply

    • @ridhwan: huhu.. Sy dgr pun kesian.. Sebaik2nya ada pokok2 utk ikan betina sembunyi bila jantan kejar. Kalo cmtu baik asingkn dulu. Nanti tak psal2 mati ikan betina tu.. Cuba cari ikan betina yg cukup matang. Adakalanya tidak serasi, jadi ikan tak berjaya bertelur juga pada permulaannya.

      Reply

  31. Posted by ridhwan on November 1, 2011 at 4:04 PM

    sy ada nmpak banyak sgt buih2 kt aquarium ikan laga sy..<<jantan..tpi..sy takot nk lex sekali ngn betina sbb..perut ikan laga betina buncit tpi x nmpak lak warna putih2 cmne lak tu?

    Reply

    • @Ridhwan: Itu tanda2 ikan jantan sedia mengawan.. hehehe.. Cuba letakkan ikan betina, tapi pastikan ada bnda yang boleh jd tempat sembunyi ikan betina spt pokok2 supaya ikan betina tidak mati jika belum bersedia mengawan. atau masukkan ikan betina dlm akuarium yg sama cuma ikan betina berada dalam balang lain. Ini salah satu cara yg diajar. Kemudian bagi ikan mkn sebanyaknya utk tenaga.

      Reply

  32. salam… saya nak tanye .. kenapa ikan laga saya xnak makan bila saya letak due2 ekor tu sama(betina ngan jantan) ? dan kenapa jantan asyik libas kan ekor die kat ikan betina ek ? harap dapat menjawab soalan saya ..

    Reply

    • Wslm..Terima kasih bertanya. Biasanya ikan akan makan walaupun letak dua2 ekor. Ikan jantan libas ekor tanda sedang memikat. Itulah cara ikan jantan nak pikat ikan betina. Jika ikan betina okay, jadi cepat je bertelur tapi jika ikan betina jual mahal, nanti habis ikan betina dikerjakan sebelum mengawan. Ekor ikan betina akan carik2 di gigit ikan jantan. Tapi itu memang situasi normal bagi ikan.

      Lagi satu tips air jangan terlu byk dan jgn terlalu sedikit. Mungkin dalam ketinggian 20cm sahaja. Reason?? Nanti bila ikan dah bertelur perhatikan, akan dapat jawapan. Dah tau bleh share disini.. :) heheehe..

      Reply

  33. Posted by hidhirhamdan on October 12, 2011 at 7:12 PM

    salam.. nak tanye sikit .. harap boleh jawab soalan saya

    saya baru beli ikan laga jantan dan betina 1 minggu lepas .. dan selepas 1 minggu tu .. hari ni saya masuk kan ikan betina ke dalam akuarium saya untuk mereka mengawan .. tapi yang saya pelik nya .. ikan jantan asyik nak libas kan ekor nya terhadap ikan laga betina .. kenape ek ? boleh jelas kan x ?

    Reply

  34. Posted by far on August 15, 2011 at 10:52 PM

    ikan laga betina sy mcm merajuk dgn jantan. jantan dok gesel2 pon de tamau pandang? sebab sblm ni asyik kene belasah dgn jantan leh jd sebab ker?

    Reply

    • @far: Merajuk tu mungkin..hehehe.. xdalah, pendapat saya mungkin ikan betina belum cukup matang untuk bertelur. Cuba perhatikan perut ikan betina, gemuk dan ada tanda putih2 tak, jika belum maknanya belum bersedia.

      Atau ikan jantan tak hensem and tak pandai pikat, ikan betina takmau layan..hehehehe…

      Reply

      • Posted by siti amyrah on May 18, 2012 at 4:31 PM

        kes ini pun terjadi kepada saya kenapa erk? tooolonngg reply cepat saya nak tahu sangat ni dan ikan betina saya tu ada tanda putih tu

        Reply

  35. salam ,nak tanye nie…apsal kan laga jantan saya kejar si betina tetapi betina lari macam takut

    Reply

    • EE@: Salam.. Oh.. Masalah itu ker?? :) Itu memang normal, ikan betina akan takut dan lari sewaktu awal perkenalan dengan ikan jantan dan masih belum bersedia bertelur. Apabila ikan betina telah bersedia untuk mengawan, baru ikan betina tak lari dan bertelur.

      Reply

  36. Posted by azRiL... on June 28, 2011 at 2:50 PM

    salam..nk tya kit,,anak ikan lga mkan apa?

    Reply

    • @azril: Salam. Anak ikan laga makan anak kutu air. Cuba bagi makan makanan anak ikan biasa pun boleh. Saya tak mahir lagi berkenaan makanan anak ikan laga. Sebab hari tu cuba tapi semua mati..hehehe…

      Reply

  37. Posted by penternak berjaya on June 22, 2011 at 8:49 PM

    salam, saya nk tau bilakah masa yg sesuai untuk ikan ini mengawan? adakah beliau boleh mengawan bila2 masa? atau pon ada masa tertentu sahaja? harap dapaat jawab secepat mungkin. hehehe :)

    Reply

    • Salam.. Saya nak bagi jawapan tepat saya tidak tahu.hehe.. Rasanya bila cukup matang akan mengawan. Cuba buka forum betta untuk dapatkan jawapan dari otai-otai betta disana.

      Reply

  38. Posted by boy betta on March 6, 2011 at 11:51 AM

    boleh tk,kalau letak DAUN KETAPANG…

    Reply

    • Sebaiknya daun ketapang.. Tapi kalo sukar nak dapatkan cup polystyrene la jawapannya..hehe..

      Reply

      • Posted by boy betta on March 13, 2011 at 9:21 PM

        but ikan laga lagi suka DAUN KETAPANG Laa..
        but cup polystyrene tak..

        Reply

        • Sebab tu saya kata, Daun Ketapang terbaik.. :) Tapi jika sukar nak dapat atau tiada daun ketapang, boleh guna cup polystyrene.. Tujuan dia supaya sarang (buih) ikan tidak rosak bila ikan mengawan nanti.. Sebab ikan mengawan dibawah sarangnya..

          Reply

  39. Posted by arfan on January 22, 2011 at 9:02 PM

    lgi stu bleh x klau ikan jtn ngan jtn kahwin???hahaha sje tanye

    Reply

  40. Posted by arfan on January 22, 2011 at 9:00 PM

    Tpi camne ah nk pastikan ikan tu jntn atau betina tlong terangkan skitt blehhhh…

    Reply

  41. Posted by maria on January 10, 2011 at 1:20 AM

    salam..
    erm juliet chantik.
    saye beli ikan gapi yg besar tue..
    brp lm eik telo nye akan menetas..

    Reply

    • @Salam Maria: Istimewanya juliet nie kan, bila dia sekor2 dalam balang, tak cantik. Warna tidak menyerlah. Warna hitam je macam ikan sekaring (orang kampung panggil). Tapi bila masukkan bersama ikan jantan, warna biru menyerlah dan pekat. Memang cantik dan teruja tengok..hehe.. Tentang telur berapa lama,tak silap saya 48 jam.Saya tak pasti sebab lepas nampak ikan dah bertelur, sedar-sedar dah ada anak kecil (anak ikan).hehehe… :)

      Reply

  42. Posted by sweet potatoes on January 3, 2011 at 12:08 PM

    salam,,saya bru sja berjinak2 dlm ‘bidang’ ni,,so bnyak jgak r ilmu pengatahuan yg sy dpt kt blog ni,,cme sy kurang pasti tentang jantina je,,bleh tak tlg bg twu ckt ngan lbh jels tentang jantina betina n jantan,,ssh tok sy knl pasti jntina mereka ni,,heee,,tQ

    Reply

    • @Sweet Potatoes: Wslm.. Tentang jantina ikan, yang saya tahu ikan jantan mempunyai bentuk ekor yang panjang dan menarik. Biasanya yang jual di kedai yang ekor cantik-cantik tu, yang sekor-sekor adalah ikan jantan. Ikan jantan tak boleh bercampur, nanti gaduh sesama mereka sebab tu diasingkan dalam polysterine atau plastik. Manakala ikan betina, bentuk dan warna kurang menyerlah. Tak silap saya ekor ikan betina pendek dan tidak menarik. Biasa tauke kedai ikan tahu ikan laga betina dan jantan. Biasanya ikan laga betina mereka campur dalam satu akuarium. Awk boleh cuba pergi kedai ikan dan perhatikan. Saya pun mula2 tak tahu juga nak bezakan jantan dan betina. Bila lama2 search dan tengok di kedai ikan baru tahu…hehehe..

      Bela ikan gapi pun ok. Senang membiak daripada ikan laga..hehehe…

      Reply

  43. saya nak tnya…knpa proses mengawan 1-3 x jadi??..dia dah buat ke sarang buih.??…buih dia tu buih biasa ke besar saiznya?….dalam masa berapa hari baru boleh lepaskan betina?? dan dalam masa berapa hari baru dia nak buat sarang buih?? harap awk/encik boleh menjawab atau sesiapa boleh menjawab soalan saya. sekian itu sahaja.

    Reply

    • Saya 1st time mencuba mengawankan ikan laga, jadi sebab proses mengawan tak menjadi kerana saya lepaskan ikan betina awal. Saya tengok sudah ada buih terus lepaskan. Jadi sarangnya belum dalam keadaan yang terbaik. Kemungkinan ikan betina juga tidak bersedia untuk bertelur. Kena banyak bersabar untuk mengawan ikan laga.. hehehe..Yang penting jangan putus asa.. :)

      Reply

      • tapi bleh tolong jwb x soalan lain…terutamanya…psal saiz buih tu….. dan harap bleh tolong jawab yang ni jugak….. berapa lama ambil masa baru ikan jantan n betina boleh duduk sekali. saya sekarang ni sudah 5 hari letak sekali..maklumlah baru2 cuba nak mengawankan ikan..tapi dah bukak dah forum apa semua..tapi x de pulak cakap pasal ni.??harap bleh bagi pendapat.

        Reply

        • Amiz: Pendapat saya la.. Nak lepaskan ikan betina apabila lihat buih atau sarang yang banyak telah dibuat oleh ikan jantan. Kemudian, semasa mengasingkan ikan jantan dan betina, beri makanan sebanyak yang boleh kepada kedua-dua ikan. Saiz buih besar dan kelihatan seakan berlapis2 baru lepaskan ikan. Sebagai contoh guna cawan polysterine, jika buih telah penuh semua kawasan dalam cawan baru lepaskan.

          Keduanya, pastikan ikan betina bersedia untuk bertelur. Lihat keadaan perut ikan betina. Ikan betina yang sedia mengawan buncit dan ada putih2 di kawasan perut dia. Itu yang saya perhatikan.

          Saya dulu masa mula-mula mencuba, boleh kata setiap jam pergi tengok..hehe.. Dan waktu first2 saya menunggu sampai 3 jam nak lihat ikan bertelur sebab excitedkan.. Tapi ikan x bertelur. Akhirnya saya biarkan sahaja ikan2 tu. Pagi hari ke 4 saya berpeluang melihat mereka tengah bertelur dan saya dapat lihat ikan jantan mengutip telur-telur ikan.

          Saudara boleh cuba mengawankan 2 atau 3 pasang ikan sekali gus. 5 hari tu ikan jantan masih belum berjaya tackle ikan betina. Biasa la tu, bukan mudah nak mengorat nie..hehehe… Ikan pun camtu juga.. Faktor ikan betina belum bersadia untuk mengawan boleh jadi sebab ikan lambat bertelur. Harap pendapat saya membantu saudara. :)

          Reply

    • Lagi satu saya nak tambah, kena banyak cari info2 tambahan terutama dari forum betta. Sebab disana ramai otai2 pembiak ikan laga memberi tips yang lebih tepat.. :) tQ..

      2010/12/13 Mohd Hafizul

      > Saya 1st time mencuba mengawankan ikan laga, jadi sebab proses mengawan tak > menjadi kerana saya lepaskan ikan betina awal. Saya tengok sudah ada buih > terus lepaskan. Jadi sarangnya belum dalam keadaan yang terbaik. Kemungkinan > ikan betina juga tidak bersedia untuk bertelur. Kena banyak bersabar untuk > mengawan ikan laga.. hehehe..Yang penting jangan putus asa.. :) >

      Reply

  44. Salam, cantik ikan saudara … saya dulu pun macam tu time mula2 try breed ikan ni ..hehehe =)
    .
    kalau berminat nak belajar atau beli ikan ni boleh la lawat blog saya
    http://bettavillage.blogspot.com. Terima kasih.

    Reply

    • Salam saudara Nizam..

      Terima kasih melawat blog saya. Cantik ikan2 di blog saudara. Nanti boleh la rakan2 kita yang nak tau pasal betta mencari ilmu lebih detail di blog saudara.. insyaAllah saya juga boleh mendapatkan tips betta dari saudara juga lepas nie.. hehe…

      Reply

      • Posted by sneo on September 20, 2010 at 2:52 PM

        nak blajar dr awk lah..sy minat tp tak tau nak mule cam mane

        Reply

        • sneo…

          Saya pun masih blajar untuk mengawan ikan laga nie.. Nak jaga anak ikan yang baru sudah menetas susah juga rupanya.. Anak ikan cepat mati..hehe…

          Kamu boleh buka forum betta untuk info yang lebih lengkap.. :)

          Reply

  45. cute je cara ikan tu mengawan..ehehe

    Reply

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 41 other followers

